55 comments on “Pelajaran Dari Syurga

  1. Kalo Iblis lebih dahulu turun ke bumi, siapa yang menggoda Adam untuk memakan buah Kuldi?
    Yang pernah saya baca, kalau Adam memakan buah Kuldi karena bujuk rayu iblis…

    Tapi intinya pada paragraf2 akhir ya, kalau surga itu tak dapat memenuhi seluruh hasrat Adam…
    Nice post bang

  2. tidak sengaja mendarat di blog ini mas hary4n4, a very nice blog! blog saya beda aliran, namun maksudnya mungkin sama ya, “Mengulas Tentang Kehidupan Manusia Beserta Alam Sekitarnya”

  3. Jadi surga itu seperti sebuah mimpi yang tak pernah ada ujungnya. Tapi pas sadar, nggak enak lagi….?

    Surga yang lain, masih dalam persepsi manusia sih yaaa…sebenarnya kayak apa gambaran surga sebenarnya yaaa…Adam yg nabi saja masih belum puas…apalagi aku….huk…huk…huuuk…

    Mungkin penggambaran yg paling indah…pernah kubaca…..seperti ‘surga’ Rabiatul Adawiyah….

    ada…namun tak bisa tercapai….

    • Surga memang seperti mimpi… Indah terasa saat kita sedang terlena… Surga..telah disemayamkan dalam rasa manusia… Dan tergambar dalam aneka ragam warna yg tertangkap angan-angan… Salam hangat selalu… 🙂

  4. Dan surgapun kini menjadi obsesi kebanyakan umat! Demi surga kadang kita lengah dan memandang orang lain salah. Demi surga kitapun menghalalkan segala cara. Oh…surga…dimanakah kau berada…

    • Sudah terlalu banyak yg mengatasnamakan surga beserta pernak-perniknya.. Dan demi itu semua, mereka sering memaksakan keinginannya.. Surga..memang sebagai gambaran dari wujud keinginan manusia..yg terdorong oleh nafsu akan sebuah kenikmatan… Salam hangat selalu sobat… 🙂

    • Terimakasih sahabatku Blue.. Senang juga mendengarnya.. Semoga tulisan ini dapat menjadi penyejuk jiwa dan bermanfaat… Salam hangat juga dariku…

    • Ah.. Kang Achoey.. Makasih yaa Kang.. Kau lebih mengenalNya dlm hatimu..itulah surgamu yg sejati sahabat.. Salam hangat selalu Kang..

  5. humm… ada cerita, katanya jibril tu sebenernya malah turun pangkat jadi ‘kurir’ karena sempat terlintas di benaknya semacam keraguan pada Adam…
    CMIIW…

    • Hampir seluruh para malaikat, meragukan eksistensi manusia dari sejak Adam belum tercipta.. Jibril dari dulu memang tugasnya adalah \’kurir\’… Salam hangat selalu yaaa mbakyu…

    • Gak ada yg salah Kang.. Apa mungkin hasil rekayasa Tuhan itu ada yg salah.. Kecuali kalo itu hasil dari rekayasa saya..pasti dijamin gak akan ada benarnya..hehehe Salam hangat selalu Kang…

  6. asalamualaikum…

    ingin kongsi juga..

    azazil atau iblis nie yang tak mau sujud kepada adam..dan dia lah penghulu segala malaikat ketika dulu…kerana tidak mau sujud kepada adam lalu di sumpah oleh allah saw supaya keluar dari syurga dan menjadi penghuni neraka 1 ketika nanti… lalu azazil berkata akan menyesatkan umat adam sebanyak mungkin….. kerana hasutan azazil nie lah hawa termakan buah lalu adam di usir ke bumi bersama sama hawa…. so siapa yang hasut adam kalau azazil nie telah turun ke bumi lebih awal lagi….

  7. Jangan lupa..bahwa sang Iblis pernah menghuni dan menjadi raja di syurga selama ribuan tahun cahaya… Iblis pasti punya akses jalan khusus utk ke syurga… Dan kenyataannya..memang Iblis-lah yg menggoda dan “menguji” Adam serta Hawa… Terlepas..itu juga karna dorongan nafsu Adam dan Hawa sendiri… Makasih udah mampir kesini… Salam hangat selalu…

  8. memang benar kenyataan itu,…
    kerana gagal sujud kepada adam dia di usir terus dari allah….huuuu

    yang menjadikan adam allah taala dan menyaksikan nya siapa pula selain azazil…hmmm?para para malaikat dan muhhamad.betul ker kenyataan sy ini.

  9. terima kasih..

    kalau bergitu siapakah nabi muhhamad.muhhamad yang mana 1 yang berada di sisi allah ketika adam di tempa/dijadikan .nabi muhhamad dijadikan dr nur cahaya..dan di lahir tanpa bapa.itu di dunia nyata..dan persoalannya siapakah muhhamad yg sebenarnya..adakah muhammad itu meny iakan itu adalah sebaik baiknya adam di jadikan…saki baki kejadian adam yang tak menjadi di jadi di dunia sebagai binatang…betul ker..harimau itu daripada muka adam..gajah daripada hidung dan sebagainya…oleh kerana kita tidak memahami bahasa bintang dan bintang lebih mengetahui yang manusia itu hendak pukul dia sebab itu binatang lari atau melawan…sebab apa bintang dengar apa yang kita kehendak…sebab kejadian dia ada pada kita… dan bagaimana pulak kita memahami allah dan allah memahami kita… sebab itu kita kena faham kenapa kita di wujudkan apa yang ada sifat 20…sifat 20 itu lah kita kena paham..siapakah yang menyuruh kita bersembahyang…ada kah allah taala ,sama sama kita selaminya….allah maha kaya dan maha mengetahuinya,,, amin.

  10. Muhammad itu menunjukkan sifat.. Sifat yg terpuji serta mulia. Nur Muhammad artinya..Cahaya yg terpuji atau mulia. Cahaya disini maksudnya adalah..Hidup itu sendiri, yg mempunyai sifat terpuji dan mulia. Dikenal dgn sebutan sebagai insan kamil.. Artinya makhluk yg mulia.. Yg mana memang sudah tertanam sifat 20, dari sejak Ruh Allah ditiupkan kepada Sang Adam. Dan…Adam sendiri artinya tiada atau wujud semu. Semua yg tercipta ini, hanyalah wujud semu dari keberadaan sejati…. Hanya Allah Yang Maha Tahu dan Maha Benar… Salam

  11. dan boleh sy tahu… apa yg ada di dalam kaabah,…dan apa kaabah pada diri kita…di mana kaabah diri kita…

    • Tak ada apa pun di Ka’bah selain air dan tanah… Ka’bah dlm diri hanyalah segumpal daging dan darah..yg ada dalam dada manusia… O yaa, kalo juga saya boleh tau..siapakah hamba Allah ini…?

  12. memang betul jawapan anda…
    kaabah kita adalah segumpal daging dan di apit oleh dinding dinding dada yang keras…iaitu hati..kita sama sama belajar yg baik untuk kita dan sahabat yg lain…

    sy mohd faidzullah..sy pun masih belajar kenapa kita di hidupkan disini…adakah perjanjian kita atau perjanjian dia..sebelum kita di jadikan ada 4 kunci..dan kunci itu lah yang menjadikan kita seketul daging…di dalam rahim.

    boleh sy tahu juga siapa anda…
    sy disini hendak pelajari ilmu yang ada di dalam al-quran dan yang tersurat di dlm alquran…dan yang tersirat..??? itu yg sy hendak pelajari..

    • Sahabat..nama saya seperti yg tercantum di blog ini..Haryana. Saya tak tau apa pun tentang Quran dan lain2nya… Saya hanya belajar dari apa yg saya lihat, dengar, dan rasakan… Jadi…saya masih harus banyak belajar lagi..lagi..dan lagi. Terutama belajar pada Anda… Makasih banyak..udah mau sharing disini… Salam hangat dan damai selalu…

  13. oh.. bergitu…haryana..
    sy pun bergitu..yg mana baik utk kita fahami kita belajar..
    apa yg dtg dari kita juga dtg dati dia…
    dlm surah pembukaan iaitu al-fahtiah pun dah menunjukkan ianya 1 doa..so sehari ader 5 waktu..jadi kalau kita gunakkan sebaikknya doa yg wajib nie…semua ader 17 kali doa yg wajib.subuh 2 zohor 4 azar 4 magrib 3 isyak 4 so ader 17 doa wajib..belum masuk solat lain sunnat..kalau di badingkan dlm al-quran… surah ke 17 adalah ayat yg pertama di turun ke dunia ini..atau kenyataan sy ini adalah secara kebetulan..anda sedia maklum juga…nabi muhammad telah pulang ke tempat asalnya dengan jasadnya sekali…dan ketika itu batu turut mengikut dan rasul menyuruh batu tersebut tinggal dan jng ikut… itu di zaman nabi kita..pada zaman melayu pulak… bagaimana dengan hang tuah.. sultan melaka… mana dia hilang…atau telah pulang dengan jasadnya sekali..:)

    ok kita tukar topic..
    dimana nya letak keiman kita..siapa org yg membawa kita dekat ngan allah saw..siapakah org membawa kita cara bersolat…
    kenapa dia..

  14. Iman..adanya di dalam Hidup… Rasul..yg menjadi tali rasa antara hamba dgn Sang Khalik… Muhammad..yg mengajarkan intisari sholat… Dari Muhammad-lah sholat itu dicontohkan..dgn sujud lima kali sebagai tanda syukur, atas karunia nikmat samudera makrifatNya…

    Sobat..pengetahuan Anda luas sekali… Makasih udah mau berbagi.. Salam hangat dan damai selalu…

  15. ia memang betul nabi muhammad yang menyuruh kita sembahyang..berkenaan rukun iman rukun islam…di dalam al quran pun allah tak menyatakan suruh sembahyang 5 kali sehari..dan sesungguhnya muhammad adalah pesuruh allah itu dah memang ternyata sama sekali… ketika azan pun dah dinyatakan nnabi muhammad itu pesuruh allah..kita mati pun akan di tanya siapa rasul kita..kenapa dia ? dia ( nabi muhammad adalah seoarng pejuang islam yg berani menegak agama islam ketika dulu…dulunya kiblat muslim mengadap di jurusalem…dan nabi muhammad lah yg membetulkan ke baitul..

    persoalan

    anda percaya tak kepada kitab kitab nya… iaitu zabur taurat dan injil.. anada percaya atau pun tidak..?

    bagaimana kita sembahyang..adakah kerena terikat dengan kitab dan syratnya..jikalau tak ada syaratnya adakah kamu mahu bersembahyang…so di dalam sembahyang kita perlu jujur mengejarkan solat kerana allah..itu janji kita..sebelum sembahyang kita dah berjanji.. ( sahaja aku sembahyang zohor 4 rakaat TUNAI kerana allah taala.) itu bukan ker perjanjian..so kenalah kita beriman secara mendalam ketika sembahyang..bukan cincai cincai jer..bkn kerana nafsu ikut perintah jer,..harap kamu faham..

    kita kongsi bersama… apa yg sy pelajari..tetapi bukan semua sy dapat lagi…dan sy masih berlajar lagi..

    didalam rahim ibu kita..apakah perjanjian kita ketika hendak keluar…adakah di dalam itu sungguh sempit bagi kita..ia sempit tetapi akan nya sementara sahaja..setelah cukup kita akan keluar..dan kita rasa amat selesa selesa sekali..didunia ini..dahulunya sempit…akan tetapi ianya sementara sahaja…ahkirat adalah kekal..bergitu juga bila kita pulang nanti… kita akan berada di dalam kubur..tak selamanya sampai kiamat kita mahu duduk di dalam tempat sempit tue..di mana kita hendak pergi selepas itu..itu adalah jawapan yg sy sendiri tak boleh bagi jawapan sebab jawapam itu sendiri ada pada anda sendiri…anda sendiri akan tentukan ke mana anda akan pergi… di lapisan syurga yg mana…atau di seksa sampai kiamat…itu adalah jawapan anda sendiri…anda menentukkan jalan anda sendiri…dengan amal soleh ketika anda masih hidup… itu jawapan sy ..jawpan anda sy sendri tidak mau masuk campur hal kebajikkan amal soleh anda…jawapan di tangan anda,,…

  16. Yaa yaa yaa… Mari kita jalani hidup masing2… Hidup berdampingan dgn damai itu..lebih baik daripada saling bermusuhan… Salam hangat.. Salam damai selalu…

  17. jadi anda faham lah tentang apa yg dimaksudkan..
    tahniah anda faham…

    kita perlu ingat azazzil nie akan menyesatkan umat adam sampai kiamat..jng lah kita terpedaya dengan sikapnya…

    di samping itu malaikat kiri dan kanan kita akan ikut ke mana sahaja kita pergi..so dalam kita hidup nie pun dah ada malaikat yg ikut..kita..itu belum lagi malaikat maut menjemput kita pulang..harus di ingat juga.kesempurnaan insan murni kita dtg dari kita sendiri…dia mencatitkan jer perjalanan hidup kita..

    apa yg saya belajar…tentang 2 malaikat didalam kubur mukar dan makir akan soal kita tentang kehidupan beriman kita..1 siapa tuhan kamu 2.apakahkah agama mu..3 siapakah rasul kamu.4 dimana kiblat kamu .5apakah petunjuk hidup kamu?
    jikalau kamu telah mencari kehidupan di dunia ini dengan keimanan beriman kepadanya dan mencari kehidupan selepas mati dan menfahami kewujudan kita di bumi..dan mempercayai adanya kita kita nya..
    adakah munkar dan nakir nie akan soal lagi persoalannya..di dalam kubur.waalahualam..
    pengertiannya…amal yg soleh akan menhidari kita daripada seksaaan kubur..
    anda pecaya ker dalam neraka ada perkampungan dan daerah daerahnya…?
    7 lapisan langit atau 7 lapisan syurga pun ada perkampungan nya..apakah yg membezakan 2 soalan sy nie?
    itu tepat sementara sebelum di panggil dan di isap di padang mahsar nanti…bila waahualam..adakah kamu mahu terseksa di neraka..pastinya tidak kan..salah seoarang penjaga neraka ader bernama wanita…kenapa ?
    sebab kaum kaum nya ada ramai di sana..anda pasti ker nak kesana…pastinya tidakkan.
    kenapa perempuan 9 nafsu lelaki 1.fikirkan lah.
    kita hidup nie ada matlamat hidup..
    rasul pun pernah bersabda..cari lah kekayaan dengan ikhlas dan jujur..jng makan riba ( byk di nyata di dalam al-quran )
    menuntut ilmu salah satu wajib juga ada dlm alquran..bersedekah pun ada dlm al-quran..itu semua petunjuk kita ke jalan yg benar..( itu yg tersurat )
    yang tersirat di dalam al-quran..tak di nyatakan…( sebab itu lah ramai yang tersongsang dengan ajaran sesat )kalau di salah taksirkan nya…
    kita sujud kepada adam..dan sembah pada allah taala…azazil nie lah yg tak nak sujud kepada adam..tetapi
    megikuti perintah allah…itu sebabnya allat taala memburukkan wajah yg selama ribuan tahun berseri menjadi teruk amat sekali..dan allah taala membenarkan hidup sampai kiamat..atas permintaan azazil nie.dan dia kan berjanji kepada allah taala akan meyesatkan umat adam dan masukkan ke dalam neraka seramai yg mungkin…itu janji dia kepada allah taala.so kita nak ikut siapa azazil ker ..

    sy masih mencari lagi maklumat maklumat utuk pengetahuan saya ini..sy ingin tahu.. siapa muhammad di samping allah taala dan azzazil ketika adam di cipta..muhammad berada di dalam syurga..ketika adam di cipta..so siapa kah dia nie…

    nabi muhammad di lahir ke dunia selapas nabi nabi yg lain..dan rasul terakhir..
    siapa allah taala nie.. dialam surah al-ihkals dah dinyatakan… akan tetapi 99 nama allah nie yg berselindung pada yg 1.arasy nya sungguh luas mahu pun di bumi dan di langit..
    amin amin … allah maha besar dan maha kaya…

    sy ingin sobat yg lain memberi pandangan atau yg tahu siapakah muhammad ini semasa adam di jadikan…
    kalau sy salah maafkan saya sobat…akan tetapi sy perlukan jawapannya…untuk mengisi pengetahuan sy nie..
    sekian.

  18. asalamualaikum…

    kalian semua apa khabar?
    pasti baik kan.
    terima kasih atas kerjasama anda semua..
    sy dah dapat jawapan siapa itu muhammad drpd bapak sy sendiri..
    bapak terangkan…
    adanya allah adanya muhammad..dan adanya muhammad adanya malaikat dan adanya malaikat adanya adam..sekarang sy paham siapa itu muhammad…sebenarnya.bapak tak terangkan secara terang..maka tetapi sy faham..akan jawapannya..
    di dalam hidup kita , kita semua mengikut nabi muhammad seperti sembahyang dan sebagainya… iaitu ( Agama ) – adalah ikutan dan ( Ugama ) – adalah tuntutan allah.

    – anda percaya tak benda yang ghaib..maksud sy bkn alam misteri nusantara seperti alam bunian atau jin.tetapi di hakikat .Di dalam al-quran ada nyatakan kita perlu beriman pada yang ghaib…kenapa?( dalam surah al-baqarah ) ayat 2-4.kenapa kita perlu percaya kitab yg terdahulu…
    -saya bagi huraian tak sepenuhya…
    kenapa kita perlu beriman pada yang ghaib..itu di dalam al-quran nyatakan..kenapa kita nak nafikan,.

    didalam rukun iman dan islam…apa yang ghaib di dalam rukun rukun tersebut.,
    cuba anda perhatikan..
    rukun islam..semuanya nyata.maka tetapi apa yang dinyatakan kenapa perlu beriman pada yang ghaib..Kenapa?ha nie yang dinyata kenapa kita perlu beriman pada yg ghaib semuanya didalam rukun iman…kita pun beriman pada dia..hidup perlu beriman kepada dia(allah taala ).

    rukun iman ada 6 perkara…semuanya perkara yang ghaib.

    1-percaya kepada allah – adakah ia menyerupai sesiapa…
    2-percaya pada malaikat – sama juga…
    3-percaya pada kitab – adanya kitab yang terakhir iaitu al quran akan tetapi 3 lagi kitab bagaimana ia…adakah ia ghaib.
    4-percaya pada rasul – adakah ianya sekarang…
    5-percaya pada hari kiamat-ada tahu semua apa itu kiamat..akan tetapi bagaimanakah ia datang…
    6-percaya pada qada dan qadar- ketentuaan nya adalah rahsia disebalik kehidupan…anda tahu ke apa yg akan berlaku…

    kesemua 6 perkara itu adalah yang ghaib…anda tahu apa itu rukun iman tetapi maka adalah anda beriman kepada 6 perkara tue…

    * kehidupan manusia…siapa yang jadikan anda semua..bukan ker azazzil,,1-5 bulan di dalam perut ibu.lepas tue di ambil alih oleh allah taala dan muhammad..sebab apa , sebab azzazil nie tak nak sujud keturunan adam..lagi 4 bulan di isikan dengan tanah ,angin , air ,1 bulan lagi mana…itu yang ghaib..dan apakah dan syarat selepas adam di tempa..( ya carilah aku – allah taala ) bagaimana ? beriman. maka diatas kita pun di ckpkan juga…maka setelah proses itu mendapat kelulusan maka di lahirkan ke dunia ini…buat sementara..

    kenapa azzazil punya kerja ?
    sebab tak adanya azzazil maka tak ada lah nafsu…tak ada nasfu tak lah anda…
    so dalam kontek pencarian saya siapa itu muhammad sy dah dapat…
    allah – muhammad .. itu lah ayat yg selalu di gantung kan di rumah mahupun yg tercatit di dalam buku buku.. kenapa tak allah – nabi muhammad.. 2 watak berbeza..muhammad dan nabi muhammad…siapkah muhammad ini…hmmm sy dah dapat….di dalam diri kita pun dah ada allah-muhammad nie…so jagalah keimanan kita serta beriman lah pada Nya…

    Jasad-Nafas-Roh..
    semuanya penting bagi kita..kadang2 kita tidur mimpi kepada yang ghaib..kita sedang berada dalam 1 tempat…dan ternampak arwah2 yang pulang ada bersama kita…Siapakah dia…dia dah mati kenapa ada dalam mimpi ku..Hmmm siapa yg bawa kita kesana..bukan ker malaikat membawa kita kesana dalam tidur dan roh jer yang pergi…jasad dan nafas masih tidur…ada percaya tak..?
    pasti kelirukan akan ulasan saya nie…
    akan tetapi sesiapa yang hendak percaya maka percaya lah kepada nya dan beriman lah kepada nya…saya cuma kongsi pengalaman jer..byk lagi yg tersirat lagi didalam dunia ini..allah maha besar dan maha mengetahuinya…bukan sy takbur..tapi mahu kongsi bersama sama rakan sekalian..
    sekian..

  19. hamba allah (09:39:40) :

    ia memang betul nabi muhammad yang menyuruh kita sembahyang..berkenaan rukun iman rukun islam…di dalam al quran pun allah tak menyatakan suruh sembahyang 5 kali sehari..dan sesungguhnya muhammad adalah pesuruh allah itu dah memang ternyata sama sekali… ketika azan pun dah dinyatakan nnabi muhammad itu pesuruh allah..kita mati pun akan di tanya siapa rasul kita..kenapa dia ? dia ( nabi muhammad adalah seoarng pejuang islam yg berani menegak agama islam ketika dulu…dulunya kiblat muslim mengadap di jurusalem…dan nabi muhammad lah yg membetulkan ke baitul.. (== maaf inya tersilap ) bukan ke baitul..tetapi ke mekah.

  20. didalam diri kamu pun aderNya dia…
    Dia maha mengetahui lagi maha esa..

    apa yang kita buat… cacat cenanya kehidupan kita…maka kita perlu beriman padaNya..nescaya kehidupan kekal akan menanti di sana..
    kemewaan di dunia tidak menjamin akan kehidupan di sana..
    sembahyang tanpa kejujuran dan keihklasan dosa pula yang menanti…

  21. Benar sobat… Apa yg ada pada alam dan isinya ini..tak lain hanyalah manifestasi dari Dia… Dan itu jelas tergambar dalam diri manusia… Sholat tanpa keikhlasan..hanya akan membuat diri sia2 belaka… Salam hangat dan damai selalu…

  22. Betul tue..
    kalau tak jujur maknanya kita terikat dengan syariatNya..sembahyang bukan hanya untuk mengisi rukun islam…akan tetapi perlu mendalam beriman kepadanya…bagaimana cara kita beriman..dan bagaimana kita menunaikanya dan bagaimana kita mendekati diri kita denganNya.
    dalam kaabah diri kita pun ada berkata kata…kadang kala kita membaca surah ketika sembahyang di dalam kaabah diri…siapa yang baca surah tue…sedangkan mulut tak berkata…
    siapakah kita nie..sy masih mencari siapakah yg berada dalam diri kita selain kita..
    kadang kala kita berfikir hendak menunaikan solat, akan tetapi tiba tiba last minit tak jadi nak menunaikan solat…siap yg hendak menunaikan solat dan siapa yg tak nak menunaikan solat…

    Penghulu malaikat iaitu azazzil nie di jadikan oleh api..maka akan tetapi di bawah azzazil nie jibril dan seterusnya di jadikan oleh apa?..
    hmm
    sedangkan penghulunya dari api..dan di bawahnya…?

  23. @hamba allah: Sesungguhnya..yg bisa sholat..hakekat-nya hanya Dia… Dia-lah Yang Maha Hidup dan Berdiri Sendiri… Kita semua tak lain hanyalah bayangan semu….
    Jibril dan yg lainnya dari golongan malaikat..tercipta dari cahaya api abadi….
    Salam hangat dan damai selalu…

  24. yup memang benar jawapan mu sobat… darinya cahaya baru lah adernya api,,,muhammad di cipta dari cahaya…dan malaikat dr api…
    apa pun kita mesti beriman kepada nya…allah ..dia maha pencipta lagi maha mengasihi…amin.
    sobat pun penuh dengan ilmu juga yer,,,sama sama lah kita berkongsi pendapat tentang kejadian kita nie…moga mogaan kita beriman ke jalan Nya..

  25. assalamualaikum…sobat sekalian
    apa khabar…
    sehat ker..

    posa dah hampir sama sama kita beriman kepada Nya supaya kita di rahmati..Amin.

    sobat sekalian … ayat yang selalu kita baca ketika hendak memulakan sesuatu kerja atau makan tentu dengan bismillahirahmanirahim…. dari mana ayat itu datang…dari surah manakah…?
    sama sama kita kongi pencarian kita ini…
    saya dah dapat cuma kalian jer saya mahu tahu adakah kalian dapat menemuinya…
    ayat itu penuh makna dan penuh rahsia walaupun ianya ringkas….

  26. selamat menyambut hari lebaran..!!
    maaf jikalau terkasar bahasa .
    selamat hari raya aidilftri..
    maaf zahir dan batin
    amin..

    alfahtihah kepada para para malaikat , rasul junjungan dan ahli keluarga yang telah pergi dan pada umat islam di dunia ini..

    al-fahtihah
    amin,

  27. @Hamba allah: Terimakasih yg setulus-tulusnya, sahabat…. Selamat Idul Fitri juga yaaa… Mohon maaf lahir batin, atas segala khilaf dan salah yg pernah ada…
    Mari sama2 berdoa utk kebaikan kita semua, para insan Tuhan…khususon para muslimin wal muslimat, mukminin wal mukminat, baik yg masih hidup..atau yg sudah pergi menghadapNya… Semoga Allah SWT…meridhoi kita semua…Amin

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s